جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای با مورد تأیید خواندن رأی مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت فلسطین، بر تعهد اتحادیه اروپا به حل و فصل منصفانه و جامع درگیری اسراییل و فلسطین از طریق راه‌حل دو کشوری و انتخاب اورشلیم به‌عنوان پایتخت مشترک آنها تأکید کرد.
بورل با اشاره به حمایت قاطع اتحادیه اروپا از تشکیل کشور مستقل و دموکراتیک فلسطین، خاطرنشان کرد که این اتحادیه آمادگی دارد با طرف‌های بین‌المللی برای رسیدن به این مقصود همکاری کند.
روز جمعه در اجلاس فوق‌العادهٔ مجمع عمومی ملل متحد قطعنامهٔ حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل با ۱۴۳رأی مثبت در برابر ۹رأی منفی و ۲۵رأی ممتنع به تصویب رسید.
در این قطعنامه تأکید شده است که کشور فلسطین صلاحیت عضویت در سازمان ملل را دارد و به‌همین دلیل شورای امنیت را فرامی‌خواند تا این موضوع را «به‌نحو مطلوب» مورد باز بینی قرار بدهد.
قطعنامه هم‌چنین «بار دیگر بر حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود از جمله حق برخورداری از کشور مستقل فلسطین تأکید می‌کند».
جوزپ بورل مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و چند کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا قصد دارند روز ۲۱ ماه می‌ (اول خردادماه) به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین را اعلام کنند.
رویترز با انتشار این خبر به‌نقل از جوزپ بورل نوشت: این یک اقدام نمادین با ماهیت سیاسی است. اکنون بیش از یک کشور خواهان به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین هستند.
وی افزود احتمالاً بلژیک و سایر کشورها نیز از این دعوت پیروی خواهند کرد.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید